باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

سلبریتی‌سازی| جای خالی انسان‌رسانه‌های مشهور در فضای مجازی (قسمت دوم)

به مرور زمان تحلیلگران مشهور در فضای مجازی تبدیل به انسان‌رسانه‌هایی می‌شوند که نظرات آن‌ها برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها بخش عمده‌ای از زندگی روزمره‌ مردم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچون توییتر، تلگرام و اینستاگرام و... می‌گذرد و به همین واسطه این شبکه‌ها نقش مهمی در تعیین الگوی زندگی انسان‌ها ایفا می‌کنند. شبکه‌های اجتماعی در جهت پرداختن به موضوعات گوناگون بسیار فعالند و اعضای جامعه به عنوان یکی از راه‌های اساسی دسترسی به اطلاعات و اخبار از آن‌ها استفاده می‌کنند و به همین دلیل برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی به رسانه‌ای قابل دسترس و فراگیر تبدیل شده‌اند.


بیشتر بخوانید: سلبریتی سازی| شاخ های شبکه های اجتماعی تهدیدی برای امنیت فرهنگی جامعه


حضور افراد تاثیرگذار بر افکار عمومی مانند سیاستمداران، خبرنگاران، سلبریتی‌های ورزشی و سینمایی درفضای مجازی، این امکان را فراهم آورده است تا مردم بتوانند بدون واسطه با آن‌ها ارتباط برقرار کنند و در مسائل و اتفاقات مختلف، واکنش‌ها و نظرات این افراد مهم را بررسی کنند. این امر سبب شده است به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه از آن‌ها تاثیر بپذیرند چراکه اکثریت مردم در رابطه با اتفاقات مختلف جامعه به تحلیل نمی‌رسند یا حداقل تحلیل‌هایشان را بروز نمی‌دهند و به کسانی که از آن‌ها اخبار را دریافت می‌کردند یا همان افراد تاثیرگذار بر گرایشات جامعه مراجعه می‌کنند و از آن‌ها تاثیر می‌پذیرند و در واقع به مرور زمان این روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و تحلیلگران در فضای مجازی تبدیل به انسان‌رسانه‌هایی می‌شوند که نظرات و جهت‌گیری‌های آن‌ها برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌توان گفت: این افراد به نحوی سلبریتی‌هایی هستند که فعالیت‌هایشان در فضای مجازی مبتنی بر عقلانیت و استدلال است و از این جهت مشهور شده‌اند.

سلبریتی سازی |جای خالی انسان رسانه های مشهور در فضای مجازی (قسمت دوم)

اما مسئله‌ مهم و قابل توجهی که در این خصوص وجود دارد این است که حضور سلبریتی‌ها و انسان‌رسانه‌های انقلابی در فضای مجازی کمتر از قشر مقابل است. به طور مثال با توجه به داده‌کاوی‌های اخیر برخی از مؤسسات معتبر، برنده‌ بازی‌های رسانه‌ای در فضای توییتر خبرنگاران و تحلیلگران شبکه‌های ضد انقلابی، چون بی‌بی‌سی و منوتو هستند و حضور روزنامه‌نگاران و تحلیلگران انقلابی که در این فضا تبدیل به چهره‌ای شاخص شده باشند و از این طریق بر افکار و اعتقادات مردم تاثییر بگذارند کمرنگ است. در صورتی که این مسئله برای دشمنان جمهوری اسلامی ایران به قدری اهمیت دارد که سالانه میلیون‌ها دلار پول برای جهت‌دهی به افکار مردم از طریق این سلبریتی‌های رسانه‌ای هزینه می‌کنند. از این رو حضور چهره‌های شاخص انقلابی از جمله خبرنگاران و روزنامه نگاران در فضای مجازی امری ضروری و لازم است.

سیدعلیرضا آل‌‌داود کارشناس فضای مجازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اضهار کرد: در بحث سلبریتی‌ها ما با چند موضوع در داخل کشور مواجه هستیم؛ یک دسته سلبریتی‌ها و چهره‌های مردمی هستند که همچنان در این فضا فعالیت دارند و خود را گم نکرده‌اند و سبک زندگی ایرانی اسلامی دارند و در جهت ترویج فرهنگ فرهنگ ایرانی - اسلامی کشور فعالیت می‌کنند که امروزه با وجود فضای مجازی نمایش این چهره‌ها و نزدیک شدن آن‌ها به مردم سرعت بیشتری گرفته است و که اگر این‌ها مردمی بمانند، از طریق صفحه مجازی خود در شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌ها می‌توانند ارتباط خیلی خوبی با مردم داشته باشند و هر روز از مزیت بالاتری برخوردار شوند.

وی در ادامه گفت: نوع دوم، سلبریتی‌هایی هستند که توسط مافیا‌های هنری و سیاسی برای مقاصد خاص ساخته می‌شوند و حتی بعضاً مشاهده می‌شود برخی از این سلبریتی‌ها سواد هنری و علمی و آکادمیک ندارند و تعدادی از آن‌ها قدرت درک و تحلیل مردم عادی را هم ندارند و در شرایط مختلف کشور با توجه به دستور‌های مافیای هنری و سیاسی اظهارنظر می‌کنند؛ به طور مثال در سیل نوروز ۹۸ که رخ داد، جای همدردی اکثر سلبریتی‌هایی که برای تروریست‌ها در صفحات و گفتگوهایشان به کشور می‌تاختند خالی است و در رابطه با سیل هیچ صحبتی نکردند که اکثر این‌ها همان سلبریتی‌هایی هستند که توسط مافیا‌ها برای مقاصد خاص ساخته شده‌اند. چند ماه پیش یکی از سیاسیون فعال در فتنه ۸۸ گفته بود که ما باید حرفمان را از دهان سلبریتی‌ها بزنیم و ما دقیقاً همین را در جامعه مشاهده می‌کنیم که این سلبریتی‌هایی که توسط همین مافیا‌ها و جریانات سیاسی برانداز و حتی برخی از سفارتخانه‌های غربی در داخل کشور ماموریت می‌گیرند، در خیلی از فیلم‌های سخیف و سطح پایین که بیشتر هم تِم جنسی دارند بازی می‌کنند و جایشان در فضای همدردی با مردم خالی است و مقابل آن‌ها قرار می‌گیرند.

سلبریتی سازی |جای خالی انسان رسانه های مشهور در فضای مجازی (قسمت دوم)

تغییر سبک زندگی مردم توسط سلبریتی‌ها

آل داوود با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم جامعه توسط سلبریتی‌ها اظهار کرد: اما بحث جدی که اینجا وجود دارد این است که سلبریتی‌هایی که توسط این مافیا‌ها در شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌های رها شده‌ِ غربی به اسطوره‌هایی برای جوانان ما تبدیل شده‌اند دقیقاً سبک زندگی عموم مردم ما را نشانه‌گیری کرده‌اند؛ به طوری که با دیدن صفحات مجازی این افراد فکر می‌کنید که این سلبریتی‌ها افرادی هستند بیگانه با فرهنگ ایران و اسلام و سبک زندگیشان کاملاً سبک زندگی غربی است. به طور مثال این سلبریتی‌ها به جای تشویق مردم به فرزندآوری، نگهداری حیوانات را جایگزین فرزندآوری می‌کنند. در صورتی که در غرب به شدت روی تحکیم بنیان خانواده و فرزندآوری تاکید می‌شود، اما اگر شما مشاهده کنید خواهید دید که اینگونه سلبریتی‌ها طلاق‌های متعدد، افسردگی‌ها و اختلالات روانشناختی متعددی، مانند اختلال شخصیت خودشیفته، اختلال سلفی و خودنمایی که امروزه در دنیا رایج هست را دارا هستند و با این وجود به الگو‌های جوانان تبدیل شده‌اند.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که این سلبریتی‌ها در بحث تغییر سبک زندگی و اعتقادات سیاسی به شدت فعالیت می‌کنند و این تغییرات و واکنش‌های ناشی از مردم نسبت به این‌ها در فضای شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام متاثر از همین موضوع است و جامعه را به سمت برهنگی و سبک زندگی غربی و به خصوص آمریکایی سوق می‌دهند.

این کارشناس فضای مجازی در ادامه توضیح داد: در بحث بقیه چهره‌ها به غیر از چهره‌های سینمایی باید به بستر توجه کرد. وقتی شبکه اجتماعی و پیامرسان خارجی در دست کشور‌های غربی است و ما در یک فیلترینگ حبابی قرار داریم مدیریت این پیامرسان‌ها به راحتی چهره‌ها و افراد انقلابی را درست زمانی که به یک میزان از تاثیرگذاری می‌رسند محدود می‌کند و اجازه نمی‌دهد صفحات این افراد دیده شود.

لزوم فعالیت سلبریتی‌ها و چهره‌های انقلابی در شبکه‌های داخلی

آل داوود در آخر گفت: راه‌حل این موضوع خیلی ساده است. قابل مدیریت شدن فضای مجازی و فضای رسانه‌ای کشور مهمترین حرکت در این فضا محسوب می‌شود که باید از این حالت رهاشدگی خارج شود. طبق بیانیه‌ گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب یکی از کار‌های ما این است که با رسانه‌هایی که در حال تبلیغ به سمت کانون‌های ضددین و معنویت که واقعیت‌ها را وارونه نشان می‌دهند مقابله کنیم و با این شرایط ما نیازمند سلبریتی‌هایی هستیم که بتوانند خوب تصمیم‌گیری کنند و در پیامرسان‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی داخلی جریان‌سازی و تاثیرگذاری داشته باشند چراکه در شبکه‌های اجتماعی از آنجایی که مدیریت در دست غربی‌هاست تاثیرگذاری بسیار کم است.

وی ادامه داد: پس ابتدا سلبریتی‌ها و چهره‌های انقلابی باید فضای فعالیت خود را درست انتخاب کنند و شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌های خارجی را که بستر زیست تروریست‌ها منافقین، ضدانقلاب و گروهک‌های فاسد و سلبریتی‌های بی سواد است را رها کنند. این مطالبه را داشته باشند و از دولت و مسئولان بخواهند که ما هم مثل آمریکا، آلمان، فرانسه، ژاپن فضای مجازی بومی داشته باشیم که هم قابل مدیریت باشد و هم از آسیب‌های به وجود آمده در این فضا جلوگیری کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: سلبریتی ، گزارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
من حرف هیچ سلبريتی برام مهم نیست و کلا به سرکبریتی اهمیت نمیدم.من خودم انسانم و دوست ندارم میمون باشم.طبق حدیث معصوم انسان یا دانشمند است یا دانشجو یا فرومایه و خس و خاشاک.دانشمندان که معصومین هستند و دانشجویان هم شیعه های آنها و غیر اینها یک آدم هرهری مزاجی بیش نیستی که مسیرحرکت زندگی ات را افرادی از خودت پست تر معین می کنند.